MENGENAI
INTERNATIONAL SEMINAR ON DAKWAH (DIGITAL) 2017
(ISODD)
Dakwah dalam Dunia Digital
TARIKH
20 November 2017 (Isnin) – Perasmian
21 November 2017 (Selasa)
8.30 pagi - 5.00 petang
8.30 pagi - 5.00 petang
TEMPAT
DEWAN CENDEKIAWAN, FAKULTI PENGAJIAN ISLAM,
UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA
ANJURAN BERSAMA
JABATAN PENGAJIAN DAKWAH & KEPIMPINAN, FAKULTI PENGAJIAN ISLAM, UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA
SURUHANJAYA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA MALAYSIA (SKMM)
DENGAN KERJASAMA
FAKULTAS AGAMA ISLAM
UNIVERSITAS IBN KHALDUN BOGOR INDONESIA
Seminar ini memfokuskan kepentingan, pengaruh dan peranan dakwah melalui media digital. Umpamanya penggunaan maklumat yang diperolehi dalam urusan yang melibatkan proses pemilihan keputusan-keputusan yang penting. Dari aspek yang lain, maklumat yang diperolehi ini berkeupayaan membentuk kepercayaan atau kebergantungan netizen sehingga menyebabkan pada akhirnya media baharu ini berupaya mempengaruhi tingkah laku dan corak kehidupan masyarakat.
Justeru, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia yang mempunyai peranan besar dalam perkembangan internet dan media digital serta Jabatan Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia dengan kerjasama Fakultas Agama Islam, Universitas Ibn Khaldun, Bogor, Indonesia akan menganjurkan seminar peringkat antarabangsa bagi membincangkan isu yang dikemukakan. Sinergi bersama pihak kerajaan dan institut-institut pengajian tinggi diharapkan dapat membentuk kefahaman yang lebih menyeluruh dalam lapangan dakwah digital.
Seminar ini juga merupakan program yang bertujuan untuk mengumpulkan ahli akademik daripada Institusi Pengajian Tinggi (IPT), pegawai dakwah dari institusi agama dan pengamal media daripada industri media baharu untuk berkongsi idea, kepakaran, pengalaman dan hasil penyelidikan mereka berkaitan tema yang dibincangkan.
OBJEKTIF PROGRAM
Antara objektif program ini ialah :
i. Menggalakkan budaya ilmu dalam kalangan ahli akademik dan mahasiswa Pengajian Islam, komunikasi dan media.
ii. Meningkatkan kesedaran pengamal media, pegawai dakwah serta ahli akademik dan mahasiswa terhadap kepentingan mengawal kandungan Islam tempatan serta antarabangsa.
iii. Meningkatkan kepekaan ahli akademik, pengamal media dan mahasiswa terhadap isu-isu semasa dan cabaran dakwah melalui media digital dalam masyarakat.
SASARAN PESERTA
Peserta adalah terdiri daripada:
i. Ahli akademik
ii. Pelajar siswazah/prasiswazah
iii. Pengamal media
iv. Orang awam dan NGO
TEMA
Dakwah dalam Dunia Digital
SUB TEMA
• Dakwah Media Baharu
• Psikologi Dakwah Digital
• Pengurusan Dakwah Digital
• Komunikasi Dakwah Digital
• Dakwah Melalui Jaringan Sosial
• Cabaran dan Isu Semasa Dakwah Atas Talian
• Dakwah dan Keselamatan Pengguna Atas Talian
• Dakwah dan Teknologi Multimedia
• Dakwah Atas Talian dan Ancaman Akidah/Budaya
• Pengajaran dan Pembelajaran Dakwah Secara Digital
• Dakwah Digital dan Kesejahteraan Hidup